YÜKSEK KURUL KARARI 

DOSYA NO                :   2019- 22   

KARAR TARİHİ     :   20.10.2019

ŞİKAYET Çİ           : Mahmut TANAL (CHP İstanbul Milletvekili) 
                              (Halkla İlişkiler binası 4. Kat 3 Nolu Banko F 24 TBMM/ANKARA) 

ŞİKAYET EDİLENLER : 
 
                 1- Anıl BODUÇ(Gazete Damga muhabiri) 
Büyükşehir Mah. Belediye Cad. Beylicium AVM Kat:3 No:102 BEYLİKDÜZÜ/İST) 

                 2- Ekrem HACIHASANOĞLU (Gazete Damga Genel Yayın Yönetmeni)  
Büyükşehir Mah. Belediye Cad. Beylicium AVM Kat:3 No:102 BEYLİKDÜZÜ/İST) 

ŞİKAYET KONUSU    :   

İstanbul’da yayımlanan yerel Gazete DAMGA’da 22.08.2019 tarihinde ‘Milyonluk Tadilat’ başlığıyla yayımlanan haberde, TBMM’ye verdiği soru önergesinin konu edildiğini; söylemediği ifadeler eklenerek, gazeteye özel demeç verilmiş gibi sunulduğunu savunan CHP İstanbul Milletvekili Mahmut Tanal, şikayette ulunmuştur. 

Şikayetçi 24.08.2019 tarihindeBasın Konseyi’ne yaptığı şikayet başvurusunda, özetle şöyle demiştir: 

“Gazete Damga, CHP İstanbul Milletvekili sıfatıyla Meclis Başkanlığı’na sunduğum soru önergesini ikinci planda tutarak, özel demeç verdiğim algısı oluşturmuştur. 

Sultanbeyli Belediyesi’nin Aydos Sosyal Tesisleri’nin tadilatı için yaptığı harcama miktarına ilişkin Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum tarafından yanıtlanması talebiyle TBMM Başkanlığı’na sunduğum soru önergesi konu edilirken, muhabire açıklama yapmışım gibi tırnak içi bazı ifadeler aktarılmıştır. 

Bana mal edilen, gazeteye özel demeç verdiğim izlenimi oluşturan haberde ‘Partili işadamları’, ‘Şimdi sormak lazım’, ‘Konuyla ilgili yetkili kurumların ne cevap vereceğini ben de merak ediyorum’ gibi ifadeler, Gazete Damga’nın kendi eklemesidir.  

Ak Parti ve Sultanbeyli Belediyesi’ndeki iç hesaplaşmayı da dikkate alınca, ağzımdan çıkmayan ifadelerin gazetede yer alması şahsımı rahatsız etmiştir.” 

Soru önergesini haberleştiren diğer gazete ve internet sitelerinin haberlerinden de örnekler veren şikayetçi, Gazete Damga’nın haberi özel demeç gibi göstermesinin ve eklemeler yapmasının Basın Meslek İlkeleri ihlali olduğunu ve gerekenin yapılmasını talep etmiştir. 

UZLAŞMA ÖNERİSİ          : 

Şikayet başvurusu, haberi yapan Gazete Damga muhabiri Anıl Boduç ve Genel Yayın Yönetmeni Ekrem Hacıhasanoğlu’na hem posta hem e- mail ile ulaştırılıştır. Posta ‘alındı’ belgesi gelmiştir. 

Şikayet edilenler süresinde yanıt vermemiş ve taraflar arasında uzlaşma sağlanamamıştır. 

DEĞERLENDİRME            : 

Gazete DAMGA, merkezi Beylikdüzü İlçesi’nde bulunan İstanbul’daki günlük yayımlanan kent gazetesidir. Özellikle yerel yönetimlerle ilgili haberlere ve yerel siyasete sayfalarında geniş yer vermektedir. 

Böyle bir kent gazetesinin, kentin bir ilçesindeki yerel yönetimle ilgili ilin milletvekili tarafından TBMM’ye soru önergesi verilmiş, belediyenin 8 milyon lira zarara uğratıldığı iddiasında bulunulmuş ise, bunun haber olarak manşetten vermesi doğaldır. 

Gazete Damga’da 22.08.2019 tarihinde yayımlanan ‘Milyonluk Tadilat’  başlıklı haberin konusu soru önergesidir. Bu haberin ‘demeç gibi’ yayımlanmasına şikayetçinin sosyal paylaşım sitesinden tepki göstermesi üzerine, gazetede yer alan ‘Milletvekilliği kimlere kalmış’ başlıklı köşe yazısında, “20 Ağustos 2019 günü İstanbul Milletvekili Mahmut Tanal’dan bir mail geldi…TBMM Başkanlığı’na 10 maddelik soru önergesi verdiği yazıyordu… Önergeyi haberleştirdik” denilmiştir. Bu ifadeler, haber yapılırken soru önergesinin yazılı olarak şikayet edenin elinde bulunduğunu göstermektedir. 

Burada, soru önergesinin meslek etiğine uygun haberleştirilip haberleştirilmediği; gerçeğin çarpıtılmadan verilip verilmediği; özle- biçim arasında dengenin korunup korunmadığına bakmak gerekir. Nitekim birçok internet sitesinde ve gazetelerde bu soru önergesi haberi ‘AKP’li Sultanbeyli Belediyesi’nin Aydos Sosyal Tesislerinin tadilatı için 8 milyon TL harcadığı öne sürüldü’, ‘Konuyu Meclis gündemine taşıyan CHP’li Mahmut Tanal, ‘8 milyon TL ile Aydos Sosyal Tesislerinde ne tür bakım ve onarım yapılmıştır?’ diye sordu’ ifadeleriyle yer almıştır. 

Şikayet edilen Gazete Damga’da ise söz konusu önerge, ‘Milyonluk Tadilat’ manşeti atılıp, 10 maddelik önerge özetlenerek haberleştirilmiştir. Elbette haberde siyasilerin demeçlerini, yazılı açıklamalarını ve soru önergeleri her zaman tam metin olarak vermek mümkün olmamaktadır. Makul ölçüde ve özünü bozmadangerçeği çarpıtmadan özetlenerek verilebilir. Bunu yapmanın koşulu, olayı olduğundan farklı gösterecek kısaltmalar ve hele eklemelerin yapılmamasıdır. Okuyucunun ilgisini çekmek için çarpıcı başlıklar ve görseller kullanılır ama gerçeği çarpıtmadan haberin yayımlanması gerekmektedir. 

Söz konusu haberde ise konu edilen TBMM’ye sunulan yazılı soru önergesinde olmayan ‘Partili iş adamları’, ‘Şimdi sormak lazım’, ‘Konuyla ilgili yetkili kurumların ne cevap vereceğini ben de merak ediyorum’ ifadeleri de sanki şikayet edilen bunları söylemiş gibi eklenmiştir. Her ne kadar metinde ‘Mahmut Tanal’ın TBMM’ye verilen soru önergesi’ ifadesi geçse de haber şikayetçinin Gazete Damga’ya verdiği bir demeç gibi sunulmuş, onun söylemediği sözlere yer verilmiştir. Basın Meslek İlkeleri ihlal edilmiştir.

Basın Konseyi Yüksek Kurulu, 20.10.2019 tarihinde yaptığı toplantıda, Genel Sekreterlik önerisini değerlendirip, konuyu tartıştıktan sonra, şikayet konusu haberle ilgili Basın Meslek İlkeleri’nin;

Gazeteci görevini, taşıdığı sıfatın saygınlığına gölge düşürecek yöntem ve tutumlarla yapmaktan sakınır” şeklindeki 12’inci maddesinin ihlal edildiğini OY ÇOKLUĞU ile kabul etmiştir.

SONUÇ                    :

Yüksek Kurul toplantıda yaptığı görüşmeler sonucunda Mahmut Tanal tarafından şikayet edilen Gazete Damga’nın haberiyle ilgili şikayetle ilgili olarak:

          a) Başvurunun kabulüne,

          b) Gazete Damga’da yayımlanan Milyonluk Tadilat’ başlıklı haberde Basın Meslek İlkeleri’nin 12’nci maddesinin ihlali nedeniyle Gazete Damga muhabiri Anıl Boduç ve Genel Yayın Yönetmeni Ekrem Hacıhasanoğlu’ hakkında OY ÇOKLUĞU ile ‘UYARI’ kararı verilmiştir. 

BASIN KONSEYİ, GAZETE DAMGA HAKKINDA ‘UYARI’ KARARI VERDİ

Yazı dolaşımı


Feedback