B

YÜKSEK KURUL KARARI

DOSYA NO                :   2019- 24  

ŞİKAYETÇİ                :  Fatih KALE (fatih_kaleee@icloud.com) 

ŞİKAYET EDİLEN :  Turgay GÜLER (Güneş Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni)
Atatürk Mahallesi Bahariye Caddesi No:31 İkitelli- KÜÇÜKÇEKMECE/İSTANBUL

ŞİKAYET KONUSU    :  

Güneş Gazetesinde 12.09.2019 tarihinde yayımlanan ‘Rafet’in eski eşine instagram dayağı’ başlıklı haberde, manken Ceren Kalpakarslan’ı dövmekle suçlanan sevgilisi Temel Kankıran’ın fotoğrafının yerine, Özel Harekatçı şehit Komiser Yardımcısı Şükrü Can Kayadibi’nin fotoğrafının kullanıldığı belirtilerek şikayette bulunulmuştur.

Şikayetçilerden Fatih Kale’nin, 12.09.2019 tarihinde Basın Konseyi’ne internet üzerinden yaptığı başvuru şöyledir:

“Mayıs ayında Şanlıurfa’da şehit edilen Komiser Yardımcısı Polis Özel Harekat Şükrü Can Kayadibi’nin fotoğrafının kullanılması büyük saygısızlıktır. Gereğinin yapılmasını talep ediyorum.”

Şikayetçi, Güneş gazetesinde yayımlanan haberin kupürünü de başvurusuna eklemiştir.

UZLAŞMA ÖNERİSİ          :

Şikayet başvurusu, Güneş Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Turgay Güler’e iletilmiş, posta ‘alındı’ belgesi gelmiştir.

Şikayet edilenin avukatı Nurtekin Deniz, 03.10.2019 tarihinde Basın Konseyi Genel Sekreterliği’ne gönderdiği yanıtta, şikayetçinin haberle ilgisinin olmadığını, haberin öznesi olmayanların hukuken şikayete hakkının bulunmadığını savunmuştur. Taraflar arasında uzlaşma sağlanamamıştır.

ŞİKAYET EDİLENİN YANITI         :

Şikayet başvurusuna, şikayet edilenin avukatı Nurtekin Deniz’in gönderdiği yanıt şöyledir:

“Güneş Gazetesi’nin 12.09.2019 günlü nüshasında ‘Rafet’in eski eşine instagram dayağı’ başlıklı yazı Haber Ajansı (DHA) tarafından gönderilen habere dayanılarak hazırlanmıştır.

Güneş Gazetesi haberindeki yanlışlığı ayırdına vardığında 15.09.2015 tarihli (Güneş Venüs) nüshasında ‘Özür Yazısı’ yayınlamıştır (Ek:1)

Bahse konu haber hakkında şikayetçi olan kişinin, haberle ilgisi bulunmadığı, haberin öznesi olmayanların hukuken şikayet (aktif husumet) hakkının olmadığını ifade etmek isteriz.


Keyfiyet bilgilerinize sunulur. Saygılarımızla.”

DEĞERLENDİRME        :

Şikayet edilenin avukatı tarafından gönderilen yanıtta, şikayetçinin haberin öznesi olmadığı bu nedenle de şikayet hakkının bulunmadığı ifadeleri, mahkemelerde açılan davalar için savunma olabilir, ancak Basın Meslek İlkeleri denetimi açısından bunun kabul edilmemesi gerekir. Zira, şikayetçi gazete okurudur, dolayısıyla taraftır ve gazede gördüğü yanlışlığı şikayet etme hakkı bulunmalıdır.

Şikayet konusu edilen yanlış olan fotoğrafın kullanılmasıyla olayı şöyle gelişmiştir:

İstanbul Ataşehir’de 1 Eylül 2019 günü sevgilisi manken oyuncu Ceren Kalpakarslan ve annesi Nuray Deveci Yeşiltepe’yi dövdüğü iddiasıyla hakkında yasal işlem başlatılan Temel Kankıran’ın tutuklanması, haber ajansı DHA tarafından 11.09.2019 tarihinde abonelerine servis edilmiştir. Olayın detaylı anlatıldığı habere, dövülen mankenin eski eşi şarkıcı Rafet El Roman dahil, tarafların fotoğrafları ve mankenin sevgilisi tarafından dövülme anını gösteren güvenlik kamerası görüntüleri de eklenmiştir.

Tutuklanan Temel Kankıran’ın fotoğrafı yerine geçen Mayıs ayında Şanlıurfa’da şehit edilen Özel Harekatçı Komiser Yardımcısı Şükrü Can Kayadibi’nin fotoğrafını yanlışlıkla servis eden haber ajansı DHA, daha sonra abonelerine ‘Fotoğraf İptali’ başlığı ve ‘Sayın Yazı İşleri Müdürleri’ hitabıyla şu düzeltme notunu geçmiştir:

Ceren Kalpakarslan ve annesine dehşet yaşatan sevgili tutuklandı, başlıklı haberimizle birlikte geçtiğimiz fotoğraflardan tutuklanan Temel Kankıran’a ait olduğu belirtilen fotoğraf, hatalı eklenmiştir. Haberimizde Kankıran’a ait fotoğraf bulunmamaktadır. Sehven geçilen bu fotoğrafın kullanılmamasını rica ediyoruz. Yapılan bu yanlışlıktan dolayı üzgün olduğumuzu tekrar belirtmek isteriz. DHA”

Ajansın 11 Eylül 2019 günü öğleden sonra geçtiği haberle ilgili saat19.56’da geçtiği düzeltme notundan önce ve sonra bazı televizyon haberlerinde ve gazetelerde, sevgilisini döven Temel Kankıran’ın fotoğrafı yerine şehit polisin fotoğrafı yer almıştır. Bu yanlış fotoğrafı kullanan bir televizyon kanalı, sosyal medyada büyük tepkiyle karşılaşınca, fotoğrafı ‘abonesi olduğu güvenilir bir ajansın servis ettiğini’ açıklayıp izleyicilerden özür dilemiştir.

Yazılı basında ise olay farkla seyretmiştir. Söz konusu ajansın ‘Fotoğraf İptali’ notunu abonelerine ulaştığında, gazetelerde ilaveler basılmış, ana gazetenin ilk baskıları da yapılmıştır. Şikayet edilen gazetelerdenGüneş bu haberi ana gazeteden önce basılan ve dağıtıma verilen ‘Güneş Venüs’ ilavesinde kullandığı için, o an düzeltme şansına sahip olamamıştır. Ancak sonradan haberi yayımladığı ‘Güneş Venüs’ ekinde ‘Düzeltme ve Özür’ yazısı da yayımlamıştır.

Güneş gazetesi yanlışlığın kendilerinden kaynaklanmadığını belirterek özür yazısında şu idelere yer verilmiştir:

‘Rafet’in eski eşine instagram dayağı’ başlıklı haberimizde Temel Kankıran’ın fotoğrafı yerine sehven şehit polis Şükrü Can Kayadibi’nin fotoğrafı kullanılmıştır. Haberi geçen ajansın yanlış fotoğraf servis etmesinden kaynaklanan bu hata için şehidimizin ailesinden, meslektaşlarından ve okuyucularımızdan özür dileriz. Kahraman şehidimize Allah’tan rahmet dileriz.”

Bu durumda yapılan yanlışlığın kaynağı, şikayet edilen gazetenin abone olduğu haber ajansıdır. Gazetelerin, güvenilir bilinen ve abone oldukları bir ulusal ajanstan gelen her haberi ve her fotoğrafı doğru mudur- yanlış mıdır diye araştırması söz konusu olamamaktadır.

Kendilerinden kaynaklanmayan yanlışlıkta kastı olmayan, hatayı fark edince de meslek etiğine uygun düzeltme ve özür yazısı yayınlayan şikayet edilen Güneş Gazetesi, yapılması gerekeni sorumlu gazetecilik anlayışıyla yerine getirmiştir. Bu nedenle Basın Meslek İlkeleri ihlali söz konusu değildir.

Basın Konseyi Yüksek Kurulu, 06.11.2019 tarihinde yaptığı toplantıda, Genel Sekreterlik önerisini değerlendirip, konuyu tartıştıktan sonra, şikayet konusu haberde, Basın Meslek İlkeleri ihlalinin söz konusu olmadığı OYBİRİLĞİ ile kabul edilmiştir.

SONUÇ            :

Yüksek Kurul, toplantıda yaptığı görüşmeler sonunda Fatih Kale tarafından, Güneş Gazetesi  hakkında yaptığı şikayetle ilgili olarak;

          a) Başvurunun kabulüne,

          b) Güneş Gazetesi yayımlanan ‘Rafet’in eski eşine instagram dayağı’ başlıklı haber nedeniyle Güneş Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Turgay Güler hakkındaki başvuruda OYBİRLİĞİ ile ‘ŞİKAYETİN YERSİZLİĞİ’ kararı almıştır.

BASIN KONSEYİ, GÜNEŞ GAZETESİ HAKKINDA ‘ŞİKAYETİN YERSİZLİĞİ’ KARARI VERDİ

Yazı dolaşımı


Feedback