BASIN KONSEYİ, STAR.COM.TR SORUMLU MÜDÜRÜ ÖZKAN DEMİR HAKKINDA ‘UYARI’ KARARI VERDİ

10.09.2018
Star ve Akşam gazetelerinin www.star.com.tr ve www.aksam.com.tr internet sitelerinde yer alan ’CHP’li belediyenin FETÖ’cü şirkete ihale üstüne ihale verdiği ortaya çıktı’ haberleriyle ilgili şikayet.
KARAR
Basın Konseyi Yüksek Kurulu, 10.09.2018 tarihinde 15 üyenin katılımıyla yaptığı toplantıda, www.star.com.tr internet sitesi Sorumlu Müdürü Özkan Demir hakkında Basın Meslek İlkeleri’nin iki maddesini ihlalden oy birliğiyle ‘uyarı’ kararı aldı.

REFERANS: 2018- 28

ŞİKAYETÇİ: Cengiz ÖZKARABEKİR avukatı Esra Baş ERBAŞ

ŞİKAYET EDİLEN: 1) Akşam Gazetesi muhabiri Ercan ÖZTÜRK
2) Özkan DEMİR www.star.com.tr ve www.aksam.com.tr sorumlu müdürü

ŞİKAYET KONUSU:
Akşam gazetesinin www.akşam.com.tr internet sitesinde Ercan Öztürk imzası ve ‘Beylikdüzü Belediyesi’nde FETÖ’ye ihale kıyağı’ başlığı ile yayınlanan haber, www.star.com.tr internet sitesinde ‘CHP’li belediyenin FETÖ’cü şirkete ihale üstüne ihale verdiği ortaya çıktı’ başlığıyla yer almıştır. Haberde adı geçen gazeteci Cengiz Özkarabekir’in avukatı Esra Baş Erbaş, 14.08.2018 tarihinde bir dilekçeyle şikayette bulunmuştur.

Şikayet konusu olan www.akşam.com.tr internet sitesinde ‘Beylikdüzü Belediyesi’nde FETÖ’ye ihale kıyağı’ ve www.star.com.tr internet sitesinde ‘CHP’li belediyenin FETÖ’cü şirkete ihale üstüne ihale verdiği ortaya çıktı’ başlığıyla yer alan haberin spotunda ‘CHP’li Beylikdüzü Belediyesi’nin, kayyum atanana kadar FETÖ’nün kanalı Elapro’da yöneticilik yapan Özkarabekir’e ihale üstüne ihale verdiği ortaya çıktı’ denilmiştir.
Başkan İmamoğlu’nun CHP ilçe başkanlığı yaptığı dönemde, Ak Partili yerel yönetimleri ‘İhale alınmaz, verilir’ diye eleştirdiği hatırlatılan haberde, şu ifadeler yer almıştır:
“İmamoğlu’nun, 50 bin lira sermayeli bir şirkete 3 yıl içinde 40 milyon liralık ihale verdiği ortaya çıktı. Ballı torba ihaleleri peş peşe alan firma sahibi ise, CHP’li Başkan’ın yakın arkadaşı Cengiz Özkarabekir’den başkası değil.
Geçen yıla kadar toplamda 19 milyon liralık ihaleyi arkadaşının firmasının kazanasını sağlayan İmamoğlu, sadece bu yıl tek bir ihaleyi 10 aylık süreyle 14 milyon 162 bin 910 liraya çıkardı. İhale süresince ELAPRO adlı firmadan başka hiçbir katılımcı firmanın olmaması da ayrıca dikkat çekti.
İhalede yok yok. Kültürel etkinlikler hizmeti organizasyonlarını kapsayan ihale hizmetleri içerisinde, konser etkinlikleri, festivaller, milli bayram kutlamaları, Türk bayrağı satın alımı, mısır ikramı ve yemek servisi gibi onlarca farklı başlıklarda alımlar bulunuyor.”
Şikayetçi Cengiz Özkarabekir’in avukatı Esra Baş Erbaş, haberin kaynağının Beylikdüzü’nde www.yerelkulis.com adlı bir haber sitesi sahibi Cengiz Alaçayır olduğunu, bu kişinin benzer yayını nedeniyle şikayetçi olduklarını ve hakkında açılan kamu davasının Büyükçekmece 3. Asliye Ceza Mahkemesi’nin 2018/19 E. sayılı dosyada derdest olduğunu belirterek iddianame ve şüphelinin ifadesini de başvuru yazısına eklemiştir. Söz konusu haberin Akşam gazetesinde Ercan Öztürk imzasıyla yayınlanması üzerine suç duyurusunda bulunduklarını belirten avukat Erbaş, takipsizlik kararı verildiğini, ancak iki gazeteci hakkında açtıkları tazminat davasının Küçükçekmece Asliye Hukuk Mahkemesi’nde görülmekte olduğunu belirtmiştir.
Aynı konuda ikinci bir haberin (şikayet konusu haber) yine www.yerelkulis.com internet sitesinde yayınlandığını, bunun da kısa süre sonra yine Ercan Öztürk imzasıyla www.aksam.com.tr sitesinde ve Akşam kaynak gösterilerek www.star.com.tr internet sitesinde de yer aldığını belirten avukat Erbaş, bu haber nedeniyle şikayetçi olduklarını kaydettikten sonra şu ifadelere yer vermiştir:
“Haberde müvekkilimin Elapro’nun yöneticisi olduğu, Elapro’nun FETÖ kanalı olduğu, kanal kapanana kadar Elapro’da yöneticilik yapan Özkarabekir’e ihale üstüne ihale verildiği öne sürülmüştür.
Elapro şirketi, Beylikdüzü Belediyesi’nin ihale karşılığı hizmet satın aldığı şirketlerden biridir. Müvekkilimin söz konusu şirketle resmi veya gayri resmi hiçbir ilişkisi bulunmamaktadır. Müvekkilimin şirketi paravan olarak kullandığı iddiası, suç isnadı içeren ağır bir iddiadır, müvekkilimin suç örgütü ile ilişkili gösterilmektedir.
Haberde bahsi geçen Elapro şirketi bir televizyon kanalı değildir, kayyum atanmamış, müvekkilim de bu şirkette yöneticilik yapmamıştır. Müvekkilimin suç örgütüyle bağlantılı olduğu algısı yaratılmak istenmiştir. Söz konusu şirkette hiçbir ortaklığının olmadığını gösteren sicil kayıtları ektedir.
Müvekkilim 2013 yılından kanalın kapatılmasına kadarki süreçte Bugün TV’de kültür sanat program müdürü olarak çalışmış, belgesel ve programlar hazırlamıştır. Kanalın kapanmasıyla iş akdi sona ermiştir. Müvekkilimi adı geçen kanalda sıradan bir basın emekçisi olarak çalışması nedeniyle, FETÖ denen illegal örgüt ile ilişkilendirmek kötü niyetli bir yaklaşımdır. Bugüne kadar hakkında yapılmış hiçbir adli veya idari soruşturma yoktur, saygın bir gazeteci kimliğiyle tanınmaktadır.
Şikayete konu haber yayınlanmadan önce hiçbir araştırma ve inceleme yapılmamış, haberde hiçbir bilgi, belgeye yer verilmemiş, ismi geçen gazetecilerin görüşlerine yer verilmemiş, şüpheye yer bırakmayan kesin ifadeler kullanılmıştır.
Söz konusu haberde Basın Meslek İlkeleri’nin ihlal edildiği görüşü savunulan ve şikayet edilenler hakkında gerekli kararın alınması istenen başvuruda, Cengiz Özkarabekir’in gazeteci ve belgesel yapımcısı olduğu; Star TV’de başladığı mesleğini Habertürk, CNN Türk, Show TV gibi ana akım medyada yapımcı, yönetmen ve müdür olarak sürdürdüğü; Bugün TV’nin kapanmasının ardından Beylikdüzü Belediye Başkanı’nın danışmanlığa getirildiği; burada da belgesel, kitap ve arşiv çalışmaları yaptığı; halen Batı İstanbul Vakfı’nda çalışmalarını sürdürdüğü bilgisine de yer verilmiştir.
Şikayetçi başvurusuna, meslek öz geçmişini, şikayet ettiği gazetecilerle ilgili suç duyuruları ve açılan davalar ile haberde bahsi geçen şirketlerin sicil kayıtlarını da eklemiştir.

UZLAŞMA VE DİĞER KONULAR

Şikayet başvuru yazısı, muhataplara hem e-mail, hem de posta ile ulaştırılmış, ‘alındı’ belgesi gelmiştir. Şikayet edilenin avukatı Nurtekin Deniz tarafından, şikayetçinin iddialarına karşılık 2 sayfa yanıt ile buna eklenen 24 sayfa belge, 29.08.2018 tarihinde Basın Konseyi Genel Sekreterliği’ne elden teslim etmiştir.
Şikayet edilen yanıtında, haberin kaynağının www.yerelkulis.com sitesindeki bir haber olduğunu belirtmiş; bununla ilgili Büyükçekmece ve Küçükçekmece adliyelerinde açılan ceza ve tazminat davalarına değindikten sonra, “Basının görevi, siyasi gücü, devlet ve sivil toplum kuruluşlarını gözetim altında tutmak. Gereğinde olaylar, görevli kişi ve kurumlar hakkında kamu yararı haber ve eleştiri yaparak kamuoyu oluşturmaktır. Buradan hareketle niza konusu haberi haklı, hukuka uygun ve doğru olduğun kabulü gerektiren belgeler sunuyoruz” ifadelerine yer vermiştir.
Kamu İhale Kurumu kayıtlarında yaptıkları araştırmada, Beylikdüzü Belediyesi’nce yapılan ihalelerin çoğunun Elapro Ajans Yapım Reklam Organizasyon Şirketi’ne verildiği belirlediklerini ileri süren şikayet edilen, bu şirketin yetkilisi ve çoğunluk pay sahibi olan Serdal Taşkın ve Kaan Gökgöz’ün, belgesel prodüksiyonunu yapan Timsah Film Şirketi’nde Cengiz Özkarabekir ile ortak olduklarını; Cengiz Özkarabekir ile Sus Prodüksiyon Şirketi’nde kurucu ortak olan Rasih Yılmaz’ın FETÖ operasyonunda gözaltına alındığını savunmuş, bunlara ilişkin şirket sicil kayıtları ve haber kupürleri sunmuştur.
Silivri Cezaevi’nde tutuklu gazeteciler için meslektaşlarının başlattığı ‘Umut Nöbeti’ne Cengiz Özkarabekir’in katıldığı fotoğraf ve haber kupürlerini de yanıt yazısına belge olarak ekleyen şikayet edilen, bunları “Yakınıcının FETÖ’cülerle sözleşmeler yaptığına dair yazılar” olduğu imasında bulunmuştur.
Şikayet edilen haberin daha önce www.yerelkulis.com sitesinde yayınlanan habere dayandığı, başka bir dayanak bulunmadığı iddialarına itibar edilemeyeceğini savunarak şu ifadelere yer vermiştir:
“Zira yargıya intikal ederek kamuoyunda aleniyet kazanmış gerçeklere dayalı bir haberin mesnetsiz olduğu söylenemez. Ayrıca yakınıcının www.yeelkulis.com sitesi sahibi Cengiz Alaçayır’ın aynı konu ve iddialara dayalı haberi hakkında Büyükçekmece Cumhuriyet Savcılığına yapılan şikayet doğrultusunda kamu davası açılması da niza konusu haberin yargıya intikal eden, gerçeğe dayalı olduğunun inkarı olup, bunun kamu menfaati gereği hukuka uygunluğunun kabulünü kaçınılmaz kılan bir husus olduğunu da dikkate sunmak istiyoruz.”
Yargıtay’ın 1999 tarihli ‘Özünde doğru olan habere, doğru olmayan bazı ilaveler yazıyı bütünüyle gerçek dışı ve hukuka aykırı hale getirmez’ ve 1989 tarihli ‘Haberin özü gerçek olay ve olgulara dayanıldıkça, aşırılığa gitmeyen, hatalı, eksik bilgi ve değerlendirmeler sorumluluk nedeni olamaz’ kararlarını örnek gösteren şikayet edilen, Hürriyet yazarı Ahmet Hakan’ın Beşiktaş Eski Belediye Başkanı hakkında yazdığı bir yazıyı da yanıtına eklemiştir. Ardından da şikayetçinin aynı konuda açtığı davalarda yargının vereceği kararların beklenmesi gerektiğini kaydederek, “Haberde dile getirilen ibretlik iddianın ve şüphelerin karanlığa itilmiş birçok iddianın gün yüzüne çıkmasını beraberce merakla beklerken; yakınıcının yasal dayanaktan yoksun, gerçeklerle bağdaşmayan iddia ve taleplerinin reddini diliyoruz. Saygılarımızla” demiştir.

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ

Gazetecinin olup bitenlerden halkı haberdar etmesi; merkezi ve yerel yönetimlerin büyük meblağlara ulaşan ihalelerinin kimlere ve hangi koşullarla verildiğini araştırıp haberleştirmesi; gerektiğinde eleştirmesi hatta karşı çıkan görüşlere ve yorumlara yer doğal karşılanmalıdır.
İhalelerde yasal koşulların yerine getirilip getirilmediği tüm yönleriyle aydınlatılmalıdır. Hatta, ihaleyi verenin ve alanın kimler olduğu, varsa perde arkasındaki ilişkilerin araştırıp haberleştirilmesinde şüphesiz kamu yararı vardır, bunu yapmak da araştırmacı gazetecinin görevidir.
Gazeteci bunları yaparken mutlaka gerçeklere ulaşmak ve haberi oluştururken bu gerçeklere sadık kalmak zorundadır. Elinde kanıt olmadan kimseyi hedef alamaz, zorlama ve soyut çıkarımlarla kimseye suç isnadında bulunamaz. Kanıtı olmadıkça kimse için kesin hüküm arz eden ifadeler kullanamaz.
Oysa şikayet konusu habere, kesin hüküm arz eden ‘CHP’li belediyenin FETÖ’cü şirkete ihale üstüne ihale verdiği ortaya çıktı’ başlığı atılmıştır. ‘CHP’li Beylikdüzü Belediyesi’nin, kayyum atanana kadar FETÖ’nün kanalı Elapro’da yöneticilik yapan Özkarabekir’e ihale üstüne ihale verildiği ortaya çıktı’ spotu kullanılmıştır
Böylece, Beylikdüzü Belediyesi’nden ihale alan şirketin ‘FETÖ şirketi’, yöneticisinin de Cengiz Özkarabekir olduğu, şikayetçi Başkan İmamoğlu’nun da belediyenin ihalelerini arkadaşı olduğu ileri sürülen bu kişi aracılığı ile ‘FETÖ şirketlerine verdiği’ yazılmıştır.
Şikayet edilenin 2 sayfalık yanıtına eklediği 24 sayfalık belge arasında, ihale alan Elapro Şirketi’nin FETÖ şirketi ve Cengiz Özkarabekir’in bu şirketin yöneticisi olduğuna dair belge bulunmamaktadır. Şikayet edilenin yanıtına eklediği 12 belge arasında sadece şu 4 belge adı geçen kişi ve şirketle ilgilidir:

1- Elapro Şirketi’nin (haberde ihaleyi alan şirket) iş ilişkisinde bulunduğu Timsah Film’de, Cengiz Özkarabekir’in, Serdal Taşkın ve Kaan Gökgöz ile eski ortak olduğu (Belge 3)

2) Cengiz Özkarabekir’in bir dönem çalıştığı Bugün TV’nin FETÖ/PDY kuruluşu olduğu gerekçesiyle Kanun Hükmünde Kararname ile kapatıldığı (Belge:4)

3) Cengiz Özkarabekir’in, Sus Prodüksiyon Organizasyon şirketinin eski yönetim kurulu üyesi olduğu (Belge:5)

4) Sus Sus Prodüksiyon Organizasyon Yönetim Kurulu Başkanı Rasih Yılmaz’ın 30 Ağustos 2016 günü FETÖ/PDY soruşturmasında Mersin’de gözaltına alındığı (Belge:6)

Diğer 8 belge şikayet konusu haberle ilgili olmayıp tarafların daha önce yargıya yaptıkları başvurular, mahkemelerin verdiği kararlar ve diğer haber ve köşe yazılarının kupürleridir. Şikayete konu haberle ilgili belgeler de iddiaları doğrulamaktan uzaktır.
Şikayet edilen haberde bilgilendirme ve eleştirmenin yanında; sübjektif yorumlar ve zorlama ilişkilendirme çabalarıyla şikayetçinin hedef alınmıştır.
Akşam gazetesinde değişik başlıkla yayımlanan aynı haber için Beylikdüzü Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun şikayeti üzerine Basın Konseyi Yüksek Kurulu, 13 Ağustos 2018 günkü toplantısında muhabir Ercan Öztürk için ‘uyarı’ kararı almıştı. Bu kez şikayetçi aynı haberde adı geçen bir diğer kişi gazeteci Cengiz Özkarabekir’dir ve şikayet edilen Akşam gazetesinden sonra aynı haberi kullanan www.star.com.tr internet sitesidir.
Akşam gazetesinde yayımlanan haber için Basın Konseyi Yüksek Kurulu ‘uyarı’ kararı almıştır ve yeniden bir karar alınmasına gerek olmadığı kanaatindeyiz.
Şikayet edilenlerden www.star.com.tr internet sitesi, her ne kadar Akşam gazetesini kaynak gösterse de aynı haberi araştırıp soruşturmadan değişik başlıkla yayınlamıştır.
Açıklanan bu nedenlerle; www.star.com.tr internet sitesi, tıpkı kaynak gösterdiği refiki gibi Basın Meslek İlkeleri’nin “Kişileri ve kuruluşları eleştiri sınırları ötesinde küçük düşüren, aşağılayan veya iftira niteliği taşıyan ifadelere yer verilemez” şeklindeki 4’üncü maddesini,
“Yasaların suç saydığı eylemler, gerçek olduğuna inandırıcı makul nedenler bulunmadıkça kimseye atfedilemez” şeklindeki 10’uncu maddesini ihlal etmiştir.
Basın Konseyi Yüksek Kurulu, 15 üyenin katılımıyla yaptığı toplantıda konuyu görüşerek, www.star.com.tr internet sitesi sorumlu müdürü Özkan Demir hakkında Basın Meslek İlkeleri’nin iki maddesini ihlalden oybirliği ile ‘uyarı’ kararı aldı.