BASIN KONSEYİ, TAKVİM GAZETESİ GENEL YAYIN YÖNETMENİ ERGÜN DİLER İÇİN ‘ŞİKAYETİN YERSİZLİĞİ’ KARARI ALDI

06.06.2018

Takvim gazetesinin Saklambaç ekinde ve internet sitesinde 10.03.2018 tarihinde yayımlanan ‘Hande görmesin’’ başlıklı haberle ilgili şikayet.

KARAR
Basın Konseyi Yüksek Kurulu 06 Haziran 2018 günü 19 üyenin katılımıyla yaptığı toplantıda konuyu görüştü ve Takvim gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Ergün Diler hakkında yapılan şikayet başvurusuyla ilgili oybirliği ile ‘şikayetin yersizliği’ kararı aldı.

19REFERANS: 2018- 20

ŞİKAYETÇİ: Murat DALKILIÇ vekili Av. Y. Nail GÖNENLİ

ŞİKAYET EDİLEN: Takvim gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Ergün DİLER

ŞİKAYET KONUSU:
Takvim Gazetesi’nin 10.03.2018 tarihli Saklambaç ekinin 6. Sayfasında yayımlanan ‘Hande Görmesin’ ana başlığı, ‘Murat Dalkılıç güzellerle gecelere daldı’ üst başlığı ile yer alan haberde, sanatçının saygınlığına gölge düşüren ifadeler kullanıldığı; kişilik haklarına ve onuruna saldırıldığı savunuldu.

Söz konusu haber, Murat Dalkılıç’ın 3 aydır Hande Erçel ile aşk yaşadığı, Merve Boğulur ile evliliğinin eğlence hayatına düşkünlüğü yüzünden bittiğinin konuşulduğu ifadeleri yer aldıktan sonra şu ifadeler yer aldı:

“Ünlü popçu yine kural bozmadı. Murat Dalkılıç 1 erkek ve 3 kadın arkadaşıyla önceki akşam Bebek’teki Angie isimli mekana gitti. Basın mensuplarının dışarıda olduğunu gören ünlü popçu, beraber eğlendiği kadınları önden içeriye gönderdi.”
Haberde ‘Murat gezmeye doymuyor’ ara başlığından sonraki bölümde de ’34 yaşındaki ünlü popçu gazetecilerle sohbet ederken genç kadınlar da içeriye girdi. Yanındaki kadın arkadaşlarının içeriye girmesiyle ünlü şarkıcı da müsaade isteyerek soluğu içeride aldı. Mekanda yaklaşık 2 saat eğlenen gruptan dışarıya ilk çıkanlar genç kadınlarla Murat Dalkılıç’ın erkek arkadaşı oldu. Dalkılıç’ın ise gazetecilere görünmeden arka kapıdan çıktığı öğrenildi’ ifadeleri yer aldı.

Haberde hem Murat Dalkılıç ile onunla birlikte eğlendiği yazılan 2 kadının fotoğrafı, hem de ‘Gizemli kadınlarla eğlenmesine ne diyecek’ yazısıyla Hande Erçel’in fotoğrafı kullanıldı.
Şikayetçi Murat Dalkılıç’ın avukatı Y. Nail Gönenli yaptığı başvuruda, haberin gerek başlığının, gerekse kullanılan ifadelerin okuyucuyu yanlış yönlendirdiğini, ileri sürerek müvekkilinin onur, şeref ve saygınlığının zedelenmesine neden olduğunu savundu. Haberde, müvekkilinin eğlence hayatına düşkün olduğu, evliliğinin bu sebeple bittiği sevgilisi varken başka kadınlarla birlikte olan güvenilmez bir kişi olarak gösterildiğini kaydeden şikayetçi, başvurusunda şu ifadelere yer verdi:

“Bu suretle müvekkilimin toplum nezdinde oluşmuş olumlu itibarı zedelenmiştir… Haberde buna ilişkin ifadeler tamamen asılsız ve kamuoyunu yanıltıcıdır… Bu haber ile toplum nezdinde müvekkilim evlilik kurumunun gereklerini yerine getirmeyen, evlilik kurumuna saygı duymayan bir kişi olarak gösterilmiştir… Haber müvekkilimin kişiliğine saldırıdır.”
Murat Dalkılıç’ın 2008 yılından bu yana müzik çalışmalarını sürdürdüğü ve Türkiye’de tanınan bir kişi olduğu belirtilen başvuruda, “Müvekkilim kamuya mal olmuş bir kişi olsa da yapılan haber müvekkilin özel yaşamına ilişkindir. Ancak müvekkilin özel yaşamının kamu ile paylaşılmasında hiçbir kamu yararı bulunmamaktadır… Haber müvekkile danışılmadan, bilgisine başvurulmadan yapılmıştır” denildi.

Başvuruda, Murat Dalkılıç’ın itibarını ağır derecede zedeleyen, iftira ve küçük düşürücü ifadeler bulunduğu savunulan haberle Basın meslek İlkeleri’nin zedelendiği ve ‘kınama’ kararı verilmesi istendi.

UZLAŞMA VE DİĞER KONULAR

Şikayet başvurusu Ergün Diler’e, hem e-mail hem postayla iletildi. Bildirimin yapıldığına ilişkin ‘alındı’ belgesi geldi. Ancak muhatap, süresinde herhangi bir yanıt vermedi, taraflar arasında uzlaşma sağlanamadı.

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ

Şikayete konu haber, şikayetçinin eğlence yerine bir arkadaşı ve üç kadınla gittiği, burada 2 saat eğlendikten sonra ayrı kapıdan çıktığı somut olayına dayanmaktadır. Haberde şikayetçinin eğlence yerine girerken, gazetecilerle görüşüp albüm çalışmalarını anlattığı da yer almaktadır.
Bu somut olay haberleştirilirken, şikayetçinin geçmiş evliliğinden söz edilmiş ve bu evliliğin eğlence düşkünlüğü yüzünden bittiği; bir süredir birlikte olduğu sevgilisinin de ‘gizemli kadınlarla eğlenmesine ne diyeceğinin merak konusu olduğu’ ifadelerine yer verilmiştir.

Haberdeki bu ifadeler her ne kadar objektiflikten uzak gibi görünse de şikayetçi her şeyden önce ünlü bir magazin figürüdür. Haber de gazetenin magazin ekinde yayımlanmıştır. Magazin haberlerinde yadırganmayan ve hatta bu haberlere konu olan figürlerin hoşuna giden, ‘yorumlar’ ve ‘sübjektif’ değerlendirmeler da haberde yer almıştır.

Habere konu olay, eğlence yerinde yanı kamusal alandı geçmiştir. Şikayetçi kamuoyunca yakından bilinen şarkıcıdır, kiminle aşk yaşadığı, kiminle birlikte olduğu, nerede ve kimlerle eğlendiği merak edilir. Bunların basında yer alması, özel yaşam ihlali sayılmamalıdır. Kamuya mal olmuş kişilerin özel yaşamının sınırlarını, sıradan kişilerin özel yaşamıyla bir tutmamak gerekmektedir.

Bu nedenlerle şikayet konusu haberde Basın Meslek İlkeleri’nin ihlali söz konusu değildir.
Neticede, Basın Konseyi Yüksek Kurulu 19 üyenin katılımıyla yaptığı toplantıda, Takvim Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Ergün Diler hakkındaki başvuruda oybirliği ile ‘şikayetin yersizliği’ kararı aldı.